Hur jag tränar mina kaniner!

Hej!
Idag så tänkte jag skriva lite om hur jag tränar mina kaniner.

Jag har somsagt 4 kaniner ( varav alla är i träning ) som jag hoppar med. Men jag hoppar inte varje dag, vad gör jag när jag inte hoppar?
Ibland så brukar jag gå ut i skogen med dem, ibland går det bra och det springer på och går hur fint dom helst men andra gånger sitter det bara stilla och vill inte gå och det får jag respektera.
Att springa uppför sandbackar är en riktigt bra aktivitet, hos mig så har vi en riktigt lång och jobbig sandbacke som jag tränar kaninerna ibland på sommaren, när de väl är uppe får det något gott som visar att det är bra.

Springa på gården är något jag ofta brukar göra när det är mörkt, ofta så stoppar jag det en bit ifrån buren så får det springa och så tränar vi kommandon ( Stanna, sväng, framåt ) så att vi ska få en bra kontakt. När jag tränar kommandon så rycker jag inte i kopplet utan använder rösten väldigt mycket och väldigt små hjälper i kopplet ( Ridtjej ni vet ).


Det finns massor av saker jag gör förutom hoppningen. Men när du tränar hoppning, hur gör du då?

Hoppning tränar kaninerna 2-3 gr i veckan och då hoppar vi en kortis.
Vi hoppar väldigt mycket rakbana och krokbana, låga hinder så att det ska bli trygga. En annan sak som vi också tränar är att hoppa stockar i skogen, perfekta hopphinder som vår vackra natur skapat.

Kaninernas träningscheman:
Grupp 1 ( dvs Blue & Leya )
Mån: Hoppning
Tis: Lätt skog/gård
Ons: Ledigt
Tors: Hoppning
Fredag Lätt skog/gård
Lördag: Hoppning
Söndag: Skog längre tur.

Grupp två ( dvs Kakan & Ally )
Mån: Lätt skog/gård
Tis: Hoppning
Ons: Ledigt
Tors: Lätt skog/ gård
Fre: Hoppning
Lördag: Skog längre tur/ Lätt skog/gård
Söndag: Ledigt


Grupp 1 har ett väldigt intensivt träningschema men det går superbra.
Grupp 2 Har ett enklare schema än Grupp 1, det är för att det är ungkaniner ( Blue och Kakan är ju Kullsyskon men jag har varit mycket slöare med Kakans träning ).

Nu har jag babblat färdigt, nästa inlägg blir om selar ( favoritämne) 😅

 Gammal bild men ändå underbar.











Kom ihåg mig?
Här skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och något om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se